فرانسه

سیاست در فرانسه
حکومت این کشور جمهوری است. قوه مقننه از دو مجلس قانون‌گذاری (مجلس ملی با ۴۹۱ نماینده) که به واسطه انتخابات عمومی برای مدت ۵ سال انتخاب شده و (مجلس سنا با ۲۹۵ نماینده) که برای مدت ۹ سال انتخاب می‌‌شوند، متشکل می‌‌گردد. اعضای مجالس فوق به صورت غیرمستقیم و توسط نمایندگان مجلس ملی، شورای عمومی ایالات و شورای شهرداری‌ها انتخاب می‌شوند. رئیس جمهور می‌تواند با مشورت نخست وزیر مجلس ملی را منحل کند. در کنار این قوا شورایی به نام شورای قانون اساسی متشکل از ۹ نفر وجود دارد که بر اجرای قانون اساسی نظارت دارد. این شورا بر اجرای انتخابات تا مرحله پایانی و اعلام نتیجه نیز نظارت کامل و استصوابی دارد. این ۹ نفر به این صورت انتخاب می‌شوند: سه نفر توسط رییس جمهور سه نفر پس از معرفی توسط رییس جمهور به رییس مجلس ملی (عوام) با رای مجلس سه نفر توسط مجلس سنا.
قانون اساسی فعلی کشور در سال ۱۹۵۸ تهیه شده است.
بر اساس آخرین تقسیمات کشور فرانسه از ۹۶ شهرستان (یا دپارتمان) تشکیل گردیده که زیر نظر دولت مرکزی اداره شده و تحت نظارت شورای انتخابی محلی فعالیت می‌ نمایند. هر ناحیه به کانتون‌ها و بخش‌هایی تقسیم ‌شده و هر بخش از شورای شهر و شهردار خاص خود برخوردار می‌‌باشد.
فعالیت احزاب در فرانسه آزاد است. از جمله مهم‌ترین احزاب کشور فرانسه می‌‌توان به احزاب سوسیالیست، مجمع جمهوری‌خواهان (گلیستها)، حزب کمونیست، اتحاد دموکراتیک فرانسه و حزب رادیکال اشاره نمود.

هیچ نظری موجود نیست: