مازندران

کلاردشت


کلاردشت ناحيه‌اي در استان مازندران و از توابع شهرستان چالوس است. ۱۷۰ کيلومتر با تهران فاصله دارد. مرکز کلاردشت حسن‌کيف است.
اين ناحيه از جنوب به قله تخت سليمان تا حدود گردنه کندوان و از شمال به درياي خزر و شهر تنکابن، از شرق به چالوس، نوشهر و کجور و از غرب به قزوين و الموت محدود است
از آثاري که در ناحيه کلاردشت و تپه هاي اطراف آن کشف شده معلوم ميشود که قسمتي از اين منطقه در ادوار باستاني، آباد و داراي ساکنيني بوده است.
کلاردشت داراي آب و هوائي معتدل است. وجود رشته کوه‌هاي البرز در کناره هاي درياي خزر موجب متوقف شدن رطوبت در دامنه هاي آن گرديده و سبب بارش باران فراوان در اين ناحيه از شمال کشور مي شود. بخشي از اين بارندگي‌ها در ارتفاعات کلاردشت منجر به بارش برف ميشود و به همين دليل است که هواي کلاردشت در مقايسه با ديگر مناطق استان مازندران بسيار خنک‌تر و مطبوع‌تر است. جنگل‌هاي انبوه و سرسبز، رودخانه‌ي سردآبرود، کوه‌هاي علم کوه و تخت سليمان در بخش غربي، جنگل‌هاي عباس آباد در بخش شمالي، جنگل‌هاي بخش جنوبي، کوههاي کم ارتفاع و روستاهاي دامنه اين کوه‌ها در بخش شرقي، از ديگر مشخصه‌هاي اين منطقه است.
جمعيت کل کلاردشت با احتساب مرزن آباد و روستاهاي اطرافش در فصل سرما کمتر از ۴۰۰۰۰ نفر است، در حاليکه با آغاز فصل بهار و آمدن مسافران از مرز ۱۲۰۰۰۰ نفر نيز ميگذرد.
كلاردشتي‌ها زبانشان لكي، گيلكي و يا فارسي است.
کلاردشت مشتمل بر چندين پارچه آبادي است. برخي از آباديهاي مهم كلاردشت كه بيش از ۱۰۰ خانوار جمعيت دارند
عبارتند از:
حسن كيف ،
ولبال ، مكا ، لاهو ، رودبارك ، مجل ، گرك پس ، اجابيت ، طويدره ، مكارود ، كرديچال ، كلمه ، كوه پر،
كلنو ، گويتر ، طبرسو ، پي قله ، بنفشه ده .

هشت روستاي اول به دليل امكانات بهتر نسبت به بقيه روستاها، تحت عنوان حوزه شهري بحساب مي آيند.

هیچ نظری موجود نیست: