توريسم

سلامت توريسم و مسافرت تفريحي

تاريخچه توريسم در اروپا به سفرهاي زائران قرون وسطي بر مي گردد. زائران كانتربري تيلز مسافرت خود را مسافرتي مذهبي دانسته و آن را تجربه اي درروز تعطيل مقدس خود تلقي مي كردند (اصطلاح روز مقدس (holiday) از "holy day" گرفته شده و به فعاليت هاي تفريحانه مربوط مي شود). زائران فعاليت هايي را آغاز كردند كه هنوز هم آنها را مي توان مشاهده كرد مثلاً سوغاتي آوردن از سفر، باز كردن حساب هاي اعتباري در بانك هاي خارجي (كه در قرون وسطي شبكه هاي بين المللي يهوديان و لمباردها را تغذيه مي كردند) و استفاده از فضاي موجود در اشكال مختلف حمل و نقل )مانند استفاده زائران سانتياگو و كومپستلا از كشتي هاي شراب انگليسي در قرون وسطي كه شراب را به بندر ويگو اسپانيا منتقل مي كردند) . هنوز زائران در صنعت توريسم جايگاه مهمي دارند و از ميان آنها مي توان به لردها و ناك هاي ايرلند اشاره كرد كه اهميت فوق العاده اي دارند. اشكال مدرن تر زيارت در گريسلند و مقبره جيم موريسون در قبرستان ]]پروه لاكايز]] ديده مي شود.
در طي قرن شانزدهم در انگلستان كاملا مرسوم بود كه افرا را با تورهاي بزرگ اعزام نمايند پسران افراد برجسته و متمول يا به اصطلاح [[نجبا [[ و اشراف را به تورهاي بزرگ اروپا گسيل مي داشتند تا تجربه كسب كنند. قرن هيجدهم عصر طلايي تورهاي بزرگ بود و بسياري از بازديدكنندگان توري در رم با علامت پمپيو باتوني ممهور مي شدند. اگر بخواهيم چيزي را همتاي تورهاي بزرگ آن ايام نام ببريم مي توانيم تورهاي بزرگ به تورهاي بزرگ و دسته جمعي ايام تعطيل اشاره كنيم كه شركتهايي چون سوان – هلنيك آنها را به اجرا مي گذارند.
توريسم سلامت و درمان هم هميشه وجود داشته ولي تا قبل از قرن هيجدهم اهميت چنداني براي آن قائل نبودند در انگلستان اين توريسم به شهرهاي داراي چشمه هاي آب گرم اختصاص داشت و عموما مناطقي كه آبهاي معدني داشتند براي درمان امراض مختلف از بيماريهاي رودي گرفته تا كبدي و برونشيت مورد توجه قرار مي گرفتند. حمام آب گرم بسيار متداول بود ولي استفاده از بوكستون ، هاروگيت و چاههاي تون برنج نيز در كنار ديگر پروژه هاي درماني رونق گرفتند. البته مردم براي سرگرمي و تفريح هم به اين مناطق سر ميزدند بويژه براي استفاده از آبها ، چشمه هاي آب گرم قاره اي نظير كارلزباد هم مسافران بسياري را در قرن نوزدهم جذب مي كردند.
مي توان گفت كه بريتانيا مركز استفاده از سواحل در ايام تعطيل بود در سفر به سواحل مردم سعي مي كردند از روشهاي تفريح دولتمردان تقليد كنند. جرج سوم بريتانياي كبير يا پادشاه جرج سوم هرگاه دچار ناخوشي ميشد به طور مستمر به وپموت ميرفت در آن زمان برخي از پزشكان حمام گرفتن با آب دريا را براي درمان توصيه مي كردند و اين رويه به كمك پرنس ريجفت كه بعدها جورج چهارم لقب گرفت به رويه را عمومي كرد. وبراي نيل به هدفش به كرات به پرايتون سفر مي نمود.

برخي از مسافران انگليسي پس از بازديد از نواحي گرم جنوب اروپا تصميم گرفتند در فصل سرما بقيه زندگي خود را در آنجا سپري كنند. Cox & Kings اولين شرکت مسافرتی رسمی بود که در سال 1758 به وجود آمد.
سفر تفريحي از ابداعات انگلستان بود و ريشه در عوامل جامعه شناختي داشت . بريتانيا نخستين كشوراروپايي بود كه انقلاب صنعتي را آغاز نمود و جامعه صنعتي نخستين جامعه اي بود كه فرصت تفريح را براي تعداد روز افزوني از مردم فراهم مي آورد. در شروع كار اين تفريحات براي طبقه كارگري ممكن نبود بلكه صاحبان ماشين توليد مالكين كارخانجات و تجارو اقتصاد مدارها از اين فرصت بهره مند بودند. بدين ترتيب طبقه متوسط هم پديد آمد.
در نامگذاري بسياري از اين مناطق ردپايش از اصل و ريشه بريتانيايي ديده مي شود. مثلا در نيس كه اولين مركز تفريحي ايام تعطيلات در فرانسه بود مراسم ويژه اي در روز پرومنايد دس آنگلايس برگزار مي شود. در بسياري از ديگر ايام تاريخي قاره اروپا و حتي نامگذاري هتل هاي قصرگونه نيز اين قاعده مستثني نيستند و نامهايي چون هتل بريستول ، كارلتون و مجستيك جملگي نشان از تاثير گذاري هاي مشتريهاي انگليسي دارند.

هیچ نظری موجود نیست: