اهمیت گردشگری مجازی و نقش آن در افزایش جذب توریست
صنعت گردشگری امروزه در ردیف صنعت های پردرآمد، پاک و کمهزینه دنیا قرار دارد و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد کشورهای دنیا از این بخش تأمین شود و در همان سال از هر ۱۵ نفر شاغل در سطح دنیا یک نفر در این بخش فعال باشند. از طرفی صنعت گردشگری دنیا ابعاد متنوعی همچون توریسم الکترونیکی، اکوتوریسم، توریسم درمانی، ورزشی، روستایی، فرهنگی و تاریخی یافته است.
با توجه به این وضعیت و با توجه به اینکه ایران طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی دارای رتبه پنجم جاذبههای طبیعی و رتبه دهم جاذبههای باستانی و تاریخی است و همچنین جمعیت جوان روبه گسترش، نرخ بالای بیکاری، لزوم افزایش درآمد ارزی و سرمایه گذاری خارجی توجه بیش از پیش به این بخش میتواند زمینه رسیدن به اشتغال کامل، افزایش درآمد ارزی، معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی به جهانیان، تعامل گسترده و سازنده با کشورهای دنیا، در هم شکستن مرزهای قومی و اقلیتی، را فراهم کند.
طی سالهای اخیر گردشگری تبدیل به صنعتی رقابتی شده و کشورها برای کسب درآمد بیشتر متمایل به روشهای جدید و ارائه نوآوری در این صنعت شدهاند. برگزاری جشنهای مختلف در کشورها، مانند جشن بادبادکها یا جشنواره ساخت مجسمههای یخی و حتی برگزاری مسابقات ورزشی مانند المپیک، برگزاری کنفرانسها و حتی استفاده از پزشکان مجرب جهت وارد کردن بیماران به کشور، روشهای جدیدی برای جذب توریست و شناساندن فرهنگ یک کشور به جهان میباشد.
در کنار روش های پرهزینه، روشهای کمهزینه، ولی پرباری نیز برای جذب توریست در اکثر کشورهای صنعتی دنبال میشود که از آن جمله میتوان به استفاده از سمبلها و مکانها گردشگری در فیلمهای سینمایی یا حتی کارتونهای تلویزیونی اشاره کرد. در اینترنت و دنیای اطلاعات نیز با ایجاد سایتهای متعدد در زمینههای مختلف گردشگری و اطلاعات وسیع این سایتها، جذب توریست آسانتر شده است. در این میان حتی بازیهای کامپیوتری نیز در تحقق اهداف گردشگری مستثنی نشدهاند.
اما فضای مجازی گردشگری روشی نوین با توانایی نمایش سه بعدی همزمان با اراده کاربر و ارتباط مستقیم با او تاثیرگذارتر از مابقی روشها و با هزینه به مراتب کمتر وارد عمل شده است. فضای مجازی با کاربردهای بسیار همچون شبیهسازی مکانهای تفریحی، ساختمانها، شهرکها، فروشگاهها، کارخانهها و...، آموزش با قابلیت اتصال به محیط واقعی و ثبت وقایع محیط به صورت همزمان در فضای مجازی و کاربردهای آدرسدهی و مکانیابی قبل از سفر و حتی کاربردهای تبلیغاتی، فرهنگسازی اکنون ابزاری بسیار قدرمتمد برای تبلیغ شده است.
امروزه اکثر کشورها به فکر استفاده از این فن آوری برای ثبت مکان های تاریخی و گردشگری خود افتاده اند. امیدواریم مسئولین میراث فرهنگی و گردشگری ایران هرچه زدوتر برای ثبت آثار بینظیر این آب و خاک در عرصه فضای مجازی و شبیهسازی گردشگری سه بعدی وارد عمل شوند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر