مشارکت زمانی در گردشگری

یکی از پیشروترین و سودآورترین بخش های صنعت توریسم،مشارکت زمانی(time sharing)است که در چند سال اخیر رشد زیادی داشته.در حال حاضر مشارکت زمانی در آمریکا،اروپا و حتی آسیا رونق فراوانی داردو کمپانی های بزرگی در این عرصه در حال فعالیت هستند.
تعریف مشارکت زمانی:

در مشارکت زمانی یک گروه از افراد حق استفاده از یک اقامتگاه تفریحی را بین خود تقسیم می کنند و هر یک در زمانی خاص از آن بهره می برند.معمولا مدت زمان استفاده یک هفته است بنابراین یک اقامتگاه حداکثر به ۵۲ نفر فوخته خواهد شد(تعداد هفته های یک سال)علاوه بر قیمت خرید مشارکت زمانی،معمولا استفاده کنندگان یک هزینه سالانه را جهت تعمیرات،نگهداری و مدیریت اقامتگاه خود پرداخت می کنند.

تاریخچه مشارکت زمانی:

این مفهوم اولین بار در اواسط دهه ۶۰ میلادی در اروپا شکل گرفت و در سال ۱۹۶۹ در آمریکا مطرح شد.در سال ۱۹۷۵ در آمریکا ۴۵ اقامتگاه مشارکت زمانی زمانی با ۱۰هزار عضو وجود داشت.مشارکت زمانی از سال ۱۹۷۵ به عنوان سریع ترین بخش صنعت توریسم رشد و توسعه یافته است.پدیده مشارکت زمانی در اواخر قرن بیستم تکوین یافت.این پدیده جالب که کمتر از ۳۵ سال عمر دارد با سرعتی باورنکردنی در حال جهانی شدن است.هر روز که می گذرد کشورهای بیشتری به این صنعت جدید روی می آورند.زیرا یکی از راه های عمده جلب توریست و بهترین روش برخورداری از سفرهای تفریحی جذاب،پر کیفیت و کم هزینه است.عده ای بر این باورند که فکر مشارکت زمانی را یک مقاطعه کار انگلیسی در اسپانیا مطرح کرده است.ولی اعتقاد غالب این است که اولین بحث مشارکت زمانی در سال ۱۹۶۵ در یک تفرجگاه اسکی،واقع در کوه های آلپ فرانسه آغاز شد.در آنجا شعارهایی مطرح شد که ترجمه آزاد آن این است:چرا یک اتاق رزرو می کنید؟اگر هتل را بخرید ارزانتر است.
آنچه که عامل اصلی توفیق مشارکت زمانی شد،تشکیل دو شبکه تعوض جا در آمریکا،یکی اینتروال اینترنشنال(International Interval)واقع در میامی فلوریدا و دیگری ریزورت کاندومینیومز اینترنشنال(Condominiums International Resort)آرسیآی واقع در ایندیانا پولیس بود.از جمله کمپانی های بزرگ و موفق در این زمینه هیلتون،ماریوت،دیزنی،شرایتون و ... هستند.در ایران متاسفانه مشارکت زمانی تقریبا ناشناخته و تقریبا غیر فعال است.با این حال تعداد معدودی از شرکت ها در این زمینه فعالیت هایی انجام داده اند.

مدل های مختلف مشارکت:

هفته ثابت،هفته شناور و هفته چرخشی(Fixed,Floating and Roating Weeks):در مشارکت زمانی به روش هفته ثابت،شما مالک یک هفته ثابت از سال می شوید و در طول مدت عضویت خود فقط قادر به استفاده از همین هفته ثابت هستید.مثلا هفته سوم ما فوریه هر سال متعلق به شماست.در هفته ثابت یک محدودیت زمانی برای خریدار و فروشنده ایجاد می گردد.در این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که ارزش همه هفته های سال نیز برای مسافرت یکسان نیست.
روش هفته چرخشی در واقع نوع اصلاح شده روش هفته ثابت است.بدین صورت که برای رفع مشکل ارزش متفاوت هفته ها در سال،هر مالک در هر سال یک هفته مشخص را استفاده می کند.مثلا اگر امسال هفته سوم فوریه استفاده شود سال بعد هفته دوم مارس استفاده می شود و الی آخر.در واقع خریدار در طول مشارکت خود همه هفته های سال با ارزش های مختلف را تجربه می کند.
روش هفته شناور آزادترین روش برای استفاده است.بدین صورت که شما حق استفاده از یک هفته اقامت را در سال دارید.زمان این هفته را خود شما در یک بازه زمانی خاص قبل از اقامت تعیین می کنید.معمولا در این بازه زمانی بین دو ماه تا دو سال است.
آمار و ارقام مشارکت زمانی:در حال حاضر در آمریکا آمار سود آوری و استفاده از اقامتگاه های مشارکت زمانی بسیار بالاتر از هتل هاست.به گونه ای که میزان فروش آن در سال ۲۰۰۴ بیش از ۸۷/۷ میلیارد دلار و در سال ۲۰۰۵ بالغ بر ۶/۸ میلیارد دلار بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: