جاذبه هاي تاريخي و الگوی رفتاری گردشگران

نتايج يك پايان نامه نشان داد: ببشترين ميزان علاقه مندي گردشگران براي بازديد از شهر اصفهان ،جاذبه هاي تاريخي و بيشترين بازديد گردشگران اين شهر از جاذيه هاي معماري و هنري است .
به گزارش ايسنا علي موحد در پايان نامه دكتراي جغرافيا و برنامه ريزي شهري خود با عنوان (بررسي و تحليل الگوي فضايي توريسم شهري) مطالعه موردي شهر اصفهان آورده است: جاذبه هاي معمار گونه و تاريخي بيشترين زمان گردش و مؤثرترين در انتخات مسيرهاي حركتي است و در الگوي رفتاري گردشگران بيشترين نقش را داراست و از سوي ديگر علاقه و انگيزه گردشگران براي بازديد از جاذبه ها با رفتار و عملكرد آنها در بازديد از جاذبه ها متفاوت است.در ادامه اين پايان نامه آمده است:گرايش و علاقه به بازديد از جاذبه ها با ويژگي معماري اصيل وجالب معمار گونه ،50% وجاذبه هاي هنري4/66 درصد و علاقه به روابط و ويژگيهاي اجتماعي2/13 درصد از گرايش گردشگران به نوع بازديدشان بود.بر اساس يافته هاي اين پايان نامه، بيشترين توجه گردشگران به جاذبه هاي معمارگونه اصفهان به ترتيب شامل عالي قاپو ، چهلستون و منارجنبان يا 8/78 ،62 ،6/37 درصد فراواني است.
در ادامه اين پابان نامه آمده است: بيشترين جاذبه در بخش مركزي شهر و در بافت تاريخي متمركز است.توزيع فضايي جاذبه هاي شهر عامل مهمي در پراكنش جريانهاي گردشگري است.ساير عناصر توريستي چون هتلها و بخش خدمات از اين قائده مستثني نيستند، به طوري كه عناصر ثانويه توريسم مانند تاسيسات اقامتي در فشردگي و پراكندگي جريانهاي توريستي در فضاي شهر موثر است.هر چه توزيع فضاي تاسيسات اقامتي در فضاي كمتري از شهر باشند و فضاي گردشگري را گشترده تر نسازند، رفتار گردشگران محدوده فضايي كوچكتري را ترسيم مي كند، چرا كه گردشگران، بعد از جاذبه هاي شهري دومين محور حركتي – رفتاريشان بر اساس محل اقامتشان است.در اين پايان نامه اضافه شده است: هر چه اطلاعات گردشگران بيشتر باشد انتظار استفاده از فضاي گردشگري شهر بيشتر است انتخاب محل اقامت گردشگران چون ستاد اسكان شهر (مكان هاي زير نظر شهرداري، مدارس آموزش و پرورش و هلال احمر) ، منازل دوستان و وابستگان، هتل و مسافرخانه به ترتيب بيشترين نقش را در استفاده از فضاي گردشگري خواهد داشت.در ادامه اين پايان نامه كه در سال 1381 با راهنمايي دكتر حسين شكويي در دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس تدوين شده آمده است: كساني كه با تور سفر مي كنند استفاده بيشتري از فضاي گردشگري اصفحان مي برند.
علي رغم كمبودهايي كه در زمينه صنعت تورگرداني كشور مشهود است مي توان نتيجه گيري كرد كه با تمام ضعف هاي موجود، نسبت ته سفر شخصي افرد از بازدهي بيشتري برخوردار است، لذا با سرمايه گذاري در اين ميتوان تحولي در صنعت گردشگري كشور به وجود آورد.در خاتمه اين پايان نامه آمده است: با توجه به سابقه تاريخي كشور، اقلب شهرهايي همانند اصفهان كه از بافت وجاذبه هاي تاريخي برخوردارند، هر چند شايد به ميزات شهر اصفهان نباشند اما داراي آثار و فضاي مطلوبي هستند، فضاي توريستي شهر بيشتر تحت تاثير فضاي تاريخي شهر است و با بررسي فضاي تاريخي شهر مي توان به شتاخت فضاي توريستي كمك كرد.گفتني است جامعه آماري اين پژوهش گردشگران داخلي و توريستهاي خارجي هستندكه از شهر اصفهان بازديد داشته اند و تعداد نمونه نيز250 نفر است.

هیچ نظری موجود نیست: