کاپادوکیا

کاپادوکیا ضیافتی خارق‌العاده و سخاوتمندانه از طبیعت را نزد بازدیدکنندگانی می‌گستراند که فراتر از تخیلات مهارنشدنی آنان بوده و با آثار دست بشر به زیبایی مزین شده است.
منطقه ای که در زمانهای قدیم به نام کاپادوکیا شناخته می شد محل برخی از خارق‌العاده‌ترین عجایب طبیعت است و شامل استانهای آکسارای، نوشهیر، نیغده، قیصری، و کیرشهیر می باشد. برای بیشتر مردم، نام کاپادوکیا یادآور شهرها و نواحی مجاور اوچ حیصار، گورمه، آوانوس، اورگوپ، درین‌کویو،کایماکلی و ایهلارا است جایی که زمین طی میلیونها سال به شکلهای فانتزی درآمده است. "دودکشهای پریان" که روح زده به نظر می رسند و شهرها و پرستشگاههایی که تا عمق چندین متری در داخل زمین گسترده شده اند همگی در محیطی فرا زمینی و معنوی احاطه شده اند.
اکنون آماده شوید تا سفری کوتاه به منطقه کاپادوکیا داشته باشیم، جایی که مادر طبیعت با جد و جهد معجزه ها بوجود آورده و محلی که عناصر زنده تاریخ، فرهنگ، هنر و جامعه بطور تفکیک ناپذیری به هم پیوند خورده اند.
میلیونها سال قبل، سه رشته از کوههای کاپادوکیا ? ارجیس، حسن داغ و گوللو داغ ? آتشفشانهای فعال بودند؛ البته اگر شواهد نقاشیهایی ماقبل تاریخ یافت شده بر روی دیوار غارها را در نظر بگیریم، این فعالیت حداقل تا دوره نوسنگی بطور متناوب ادامه داشته است.
به نظر می رسد که فوران آتشفشانی در اواخر دوره میوسین، کمتر از 70 میلیون سال قبل، آغاز شد که گدازه ها از آتشفشان جاری شده, و در دریاچه های نیوجین فرو ریختند. فلات توف {نوعی سنگ آتشفشانی پر خلل و فرج} از مواد خارج شده از آتشفشانهای اصلی شکل گرفته که با فورانهای آتشفشانهای کوچکتر و خفیفتر بطور پیوسته تغییر یافته است.
از اواخر دوران پلیوسن به بعد، این لایه های توف که در معرض فرسایش با باران و آبهای دریاچه ها و رودخانه ها قرار داشتند( بویژه کیزیلیرماک) منجر به چیزی شدند که ما اکنون آنرا می بینیم. سیلاب سرازیر شده از کناره های دره ها همراه با بادهای شدید، سخره های آتشفشانی نرمتر را که در معرض انواع عوامل سخت تر قرار داشتند از جا کنده و شکلهایی معروف به "دودکشهای پریان" بوجود آوردند که چندین نوع از آنها در کاپادوکیا وجود دارند ? مخروطی، نوک تیز، ستونی، قارچ مانند و حتی نوعی که به نظر می رسد کلاهی بر سر گذاشته است

منطقه کاپادوکیا از زمانهای ماقبل تاریخ محل سکونت بوده است. شواهد این امر فراوان است، اما بهترین نمونه های آن در کوشک هویوک در نیغده و عاشیکلی هویوک در آکسارای و همچنین در غار سیولک در نوشهیر کشف شده اند. طی اوایل عهد برنز، کاپادوکیا به لطف تجارت گسترده, تحت نفوذ تمدن آشوری قرار گرفت و طی آن دوران بود که نوشتن رایج گردید. محققین گنجینه هایی معروف به "سنگ نبشته های کاپادوکیا" یافتند ? لوحه های سفالی به خط میخی که متن آن حاکی از مقررات مالیاتی، نرخهای بهره، قراردادهای ازدواج، اختلافات تجاری و نظایر آن بودند. هاتی ها، پس از آن هتیت ها، فریجیه‌ها، ایرانیان، رومی ها، بیزانسی ها، سلجوقیان، و عثمانیها همگی مسحور جاذبه کاپادوکیا شدند و اثری از حضور خود را در آنجا باقی گذاشتند.
کاپادوکیا به دلیل موقعیتش یکی از مناطق بسیار مهم و استراتژیک بوده است. مسیرهای تجاری مهم ? شامل جاده معروف ابریشم ? از شرق و غرب و شمال و جنوب آن عبور می‌کردند. این منطقه به دلیل این ترافیک سنگین، شبکه ای پیچیده ازعوامل موثر تاریخی و فرهنگی بوده است. کاپادوکیا محل برخورد اعتقادات و فلسفه های متفاوت بود که یکدیگر را تحت تاثیر قرار می داد.
بازرگانی و منابع کاپادوکیا موجب وسوسه تسخیر آن می شد و این منطقه اغلب مورد تاخت و تاز، یورش و تاراج قرار می گرفت. ساکنان بومی آن به منظور محافظت از خود در برابر این ویرانگریها به زندگی در غارهایی بزرگ و مصنوعی پناه بردند که ورودی آنها قابل مخفی شدن بود, به نحوی که بیگانگان آشوبگر متوجه آن نشوند. از آنجاییکه احتمالاً لازم بود تا مدت زمان طولانی خود را مدتها پنهان کنند، این اقامتگاههای غارمانند سرانجام به شهرهای زیرزمینی تبدیل شد که شامل منابع آب، مکانهایی برای ذخیره غذا، کارگاههای شراب سازی و معابد بود. تاریخ برخی از آنها به عهد مسیحیت برمی‌گردد.
در اوایل سالهای هزاره اول، گروههای مسیحی که از ظلم و ازار امپراطوری رم فرار می کردند و به دنبال پناهگاه می گشتند شروع به حرکت به مناطق دورافتاده کاپادویا کردند. یک گروه که در قرن دوم از طریق انطاکیا و قیصریه از اورشلیم به اینجا آمدند، در منطقه ای ساکن شدند که هم کانون درین‌کویو نامیده می شود. آنها با یافتن توفهای آتشفشانی نرم که به آسانی قابل کند و کاو بود، شروع به توسعه غارهای طبیعی کردند، آنها را به یکدیگر مرتبط نموده و علاوه بر اقامتگاهها، با نمازخانه‌ها، کلیساها و صومعه های کاملی که با قلب و فکر و دست خود ایجاد کردند صلح و امنیتی را که نومیدانه به دنبال آن بودند, ایجاد نمودند.
گفته می شود که باید بیش از هزاران کلیسا و نمازخانه در کاپادوکیا وجود داشته باشد. تنوع و هنرمندی معماری ، طرح، و دکوراسیون آنها مجذوب کننده و شگفت انگیز می باشند. پوشش زیبا و کاملی از معماری مذهبی ? بازیلیک {نوعی کلیسا یا ساختمان رومی با سبک معماری خاص}با شبستانهای منفرد، دوبل و سه بخشی، نقشه های چلیپایی، دالانها، راهروها، برآمدگیهای دیوار شرقی کلیسا، گنبدها، ستونها، پایه ها و غیره را می توان در این کلیساها یافت، که همگی آنها با توخالی کردن سنگ ساخته شده اند. بسیاری از کلیساها مزین به نقاشیهای دیواری (فرسکو) می باشند که با جد و جهد بوجود آمده اند. کار بسیار مهم بازسازی، تعمیر و نگهداری از این کلیساها و شهرهای زیرزمینی بطور پیوسته انجام می شود, حتی زمانیکه پذیرای هزاران بازدید کننده در سال است.
تاریخ این منطقه بیشتر به کاپادوکیا بر می گردد تا جهان مسیحیت و غیرمسیحیت. با ورود اسلام در آناتولی، این منطقه تبدیل به شهر دانشمندان و فلاسفه مشهور مسلمان شد. در قرن چهاردهم، عارف مسلمان و ترک، حاجی بکتاش-ای ولی, در نوشهیر ساکن شد که امروزه حاجی بکتاش نامیده می شود. پایه های اصلی فلسفه این خردمند، که به منظور دستیابی به اتحاد بین گروههای مختلف ترکی در آناتولی بسیار مهم بود، مظهر روح و جسم اعلامیه جهانی حقوق بشر سال 1948 می باشد.
از عرفا و شاعرانی است که مدتی در آکسارای زندگی می کرد. قلب پر از عشق و محبت این شاعر الهام بخش مردم سراسر جهان بود و آنها را تحت تاثیر قرار می داد. یونسکو به یادبود هفتصد و پنجاهمین سالگرد تولد وی سال 1991 را "سال بین‌المللی یونس عمره" اعلام نمود.آکهسیم، انجمن سازمان یافته اصناف بازرگانی و صنایع دستی که از سوی آهی اوران تاسیس گردید، با افشاندن بذر عشق و محبت در قلوب مردم سراسر آناتولی، ابتدا در کیرشهیر بوجود آمد و از آنجا گسترش یافت.
در استان نیغده، کلیساهاای با نقاشیهای دیواری و اقامتگاههایی که در سخره ها کنده شده بود از دره ایهلارا، که در 40 کیلومتری آکسارای قرار دارد، تا شهر سلیم را در بر می گیرد. تاریخ برخی از این سازه ها به اوایل قرن چهارم پس از میلاد بر می گردد. کلیساهای اغریتاش، آغاچ آلتی، کوکار، ییلانلی، پورنلی و سیویشلی از جمله مناظر بسیاری هستند که ارزش دیدن را دارند.
چطور است که به یکی از میکده های اورگوپ که منتظر است خستگی شیرین سفر ما را به آرامشی خمارآلود تبدیل کند سری بزنیم...
خواه شراب شما در یک سبوی سفالی روستایی سرو شود یا یک گیلاس کریستال زیبا، تجربه‌ای خواهد بود که هرگز فراموش نخواهید کرد. می دانیم که شما قادر نیستید در برابر طعم شرابهای سرخ یا سفید مقاومت کنید. اینجا مکانی است که تاکستانهای حاصلخیزی در جام شما چکه چکه ریخته می شود و خوشه های انگور اعلای کاپادوکیا در این منطقه شکوفا شده اند. اگرچه برخی از شراب فروشی های محلی, تکنیکهای مدرن شراب سازی را اتخاذ کرده اند، هنوز بسیاری هستند که به روشهای باستانی و آزمایش شده وفادار باقی مانده‌اند.
اکنون، اجازه دهید تا راز آن ابرهای سفیدی که در اطراف ما به این سو و آن سو می روند را آشکار کنیم. آنها کبوتران هستند! کبوترانی که در دره های اطراف اوچ حیصاردر گورمه-کیلیچلار و گوللودره، اوزنگی اورگوپ در دره های اورتاحیصار-بالکان دره‌سی و کیزیلچوکور، و سوغانلی در استان قیصری پرواز می کنند! طبق اعتقاد مسلمانان، کبوتر سمبل صلح و فداکاری خانواده است؛ در دین مسیح، کبوتر سمبل روح خدا است. در ارتفاعات تمام دره های این منطقه، لانه های کبوتر را مشاهده خواهید کرد که در سراشیبهای شرقی یا شمالی تعبیه شده‌اند. تاریخ این لانه های کبوتر به قرنهای هجدهم، نوزدهم و بیستم برمی‌گردد و نمونه های عالی از هنر نقاشی اسلامی می باشند.
اگر دوربین شما آماده است، برخی از تصاویر چشمگیر, منتظر هستند تا مدلهای شما باشند. منظره باشکوه شهر اوچ حیصار، در هفت کیلومتری نوشهیر، جاذبه ای وسوسه انگیز دارد. از ارتفاعات قلعه اوچ حیصار، شما می توانید منظره باشکوه و بی نظیر کل منطقه را مشاهده کنید.

"مراکز باور" جایی است که هوا پوشیده از هاله ای اسرارآمیز است: گمان می رود که گورمه و حومه آن، واقع در ده کیلومتری نوشهیر، در زمان امپراطوری رم از سوی ساکنین ونسا (آوانوس) به عنوان گورستان مورد استفاده قرار می گرفته است. کلیساهای دورموش کادیر، یوسوف کوچ، ال نظر، ساکلی، مریم آنا، و کیلیچلار اثر سحرآمیزی بر بازدیدکنندگان دارند. موزه گورمه در فضای باز مکانی است که (سیستم آموزشی یکسان سازی کلیه اندیشه های مسیحیت) سنت باسیل کبیر و برادران وی در آنجا بوجود آمد. در کلیسای توکالی، صومعه راهبان و راهبه ها، نمازخانه سنت باسیل، و کلیساهای المالی، ییلانلی، کارانلیک، و چاریکلی، جزئیات معماری و نقاشی های دیواری امروزه, آنچنان زنده به نظر می‌رسند که گویی تازه هستند.
چاووشین، واقع در دو کیلومتری گورمه، یکی از قدیمی ترین مکانهای مسکونی در منطقه است. مناظر نقاشی بر روی دیوارهای کلیسای چاووشین به دلیل ترکیبات خارق‌العاده اش متمایز هستند.
کیلیسه، پاشاباغلاری و حجره سنت سیمون از جمله بر انگیزندترین مکانها در زلوه می باشند.
در آوانوس، واقع در 18 کیلومتری نوشهیر، سنت سفالگری وجود دارد که از زمانهای هتیت باقی مانده است. مرکز سفالگری جایی است مملو از کسانی که در حال کار یا تماشا هستند. اگر قصد امتحان دارید، از یکی از کارگاهها دیدن کنید، پیشبندی بپوشید، و پشت یکی از چرخها قرار بگیرید. آین کار به مهارت دستها و قوه تخلیل شما بستگی دارد. استادان سفالگر که با لبخند در آن حوالی ایستاده اند به شما قوت قلب می دهند و شما را راهنمایی می کنند.
هنگامیکه آنجا را ترک می کنید، فراموش نکنید که در کنار کارهایی که خودتان ساختید یک یا چند نمونه از هنر استادکاران را هم به عنوان شاهد لحظات لذت بخش بخرید.
در اورگوپ، 20 کیلومتری شرق نوشهیر، کلیساهای سنت تئودورا (تاقار) و پانجارلیک به طرز ماهرانه‌ای با هنر مذهبی تزیین شده اند.
شهرک اورتاحیصار، واقع در شش کیلومتری اورگوپ، با شکوه ترین منظره قلعه اورتاحیصار است که زمانی از لحاظ استراتژیکی مهم بوده است. نمونه های عالی از معماری بومی کاپادوکیا در اطراف دژ اصلی قلعه جمع شده اند. کلیسای اوزوملو، واقع در سمت غربی، نیز دیدنی است.
مصطفی پاشا (سیناسوس)، واقع در شش کیلومتری جنوب اورگوپ، شهرکی است که به سبب آثار سنگی باشکوهش به حق معروف است. نمازخانه سنت باسیل طوری تزیین شده است که سیستم سنت شکنانه اندیشه ها منعکس میکند.
شهرک تاتلارین در ده کیلومتری شمال آجی گل واقع شده است. کلیسای تاتلارین با نقاشیهای دیواری که به خوبی حفظ شده اند مزین شده است.
در بیست کیلومتری نوشهیر خرابه های آچیکسارای و کلیسای سنت جان در شهرک گول شهیر قرار دارند. شهرک حاجی بکتاش، 45 کیلومتری نوشهیر، یک موزه بسیار خوب دارد که شامل آرامگاه فیلسوف و عارف مشهور ,حاجی بکتاشی ولی است. در روزهای 16-18 آگوست هر سال، فعالیتهای بزرگداشت حاجی بکتاشی ولی انجام می شود و جمعیت عظیمی از پیروان و همچنین بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند.
کلیساهای کاراباش، کوببلی و سنت باربارا (تاهتالی کیلیسه) واقع در دره سوغانلی در بخش یشیل‌حیصار استان قیصری قرار دارد که به دلیل سبکهای معماری و مناظر پرجزئیات نقاشی های دیوارشان از اهمیت ویژه ای برخودارند.
کلیسای اسکی گوموش، واقع در شهرک گوموشلر، هشت کیلومتری شمال شرقی نیغده، یک صومعه صخره ای است که با ظرافت و مناظر نقاشیهای دیواری تزیین شده اند. علاوه بر این، شهرهای زیرزمینی کاوال تپه، فرتک، کوناکلی، باغلاما،کاییرلی و کلیساهای یشیل یورت و آکداش آندابالیس مکانکهای دیدنی هستند که برای مسیحیان از اهمیت زیادی برخوردار است. شهر باستانی تیانا (دوره امپراطوری رم) نیز دیدنی است


پرستشگاههای تاریخی که در غارهای اوچایاک، دره فاکیلی، افلاک و آکساکلی ساخته شده اند برای مسیحیان مهم می باشند.
ما قبلاً به "شهرهای زیرزمینی" منطقه کاپادوکیا اشاره کردیم. این مکانها به همان اندازه که شگفت انگیز هستند مجذوب کننده نیز می باشند. بسیاری از این شهرها وجود دارند اما برجسته ترین آنها در کایماکلی، درینکویو، مازی، اوزکوناک، و تاتلارین واقع شده اند. در استان کیرشهیر، شهرهای زیرزمینی موجور، دولکادیرلی، اینلیمورات، و کومبتالتی نیز از لحاظ گستردگی و طرح, بسیار تحسین برانگیزند. همگی این شهرها به عنوان پناهگاههایی برای مدتهای بسیار طولانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و با انجام شدن کار بازسازی، آنها هم اکنون پذیرای بازدیدکنندگان می باشند.
منطقه کاپادوکیا از طرف یونوسکو به عنوان یکی از مکانهای میراث جهانی نامبرده می شود. بازدیدکنندگان آن فرصت دارند تا نمونه های ممتاز هنر و معماری سلجوقی و عثمانی را تماشا کنند. برخی از برجسته ترین نمونه ها شامل مسجد اعظم، مناره اغری، کاروانسراهای آلایهان و سولطان هانی ? نمونه های از آثار دوره سلجوقی؛کاروانسرای ساری هان (سلجوقی), مسجد اورگوپ تاشکین پاشا (دوره کارامانلی) در استان نوشهیرو مساجد سونقور بیک و علاالدین ، دو نمونه از آثار سلجوقی در نیغده، می باشند. در استان قیصری، دونر کومبت (آرامگاه)، سیرچالی کومبت، علی کافر کومبتی، جامع کبیر، هونات هاتون کولیه سی (مجتمع)، کورشونلو جامع (مسجد)، گوپ گوپ اوغلو کوناغی (خانه اعیانی)، کاروانسرای کارا مصطفی پاشا، و کاروانسرای کاراتایهانی از جمله مکانهای دیدنی می باشند. هنگامیکه در قیصری هستید، حتماً در موزه تاریخ پزشکی، واقع در محلی که قبلاً شیفائیه مدرسه بود، برای مدتی توقف کنید. این مکان اولین مدرسه پزشکی و بیمارستان در آناتولی می باشد، و بنا به دستور گوهر نصیبه، خواهر
سلطان غیاث الدین کیخسرو اول سلجوقی، در سال 1205 ساخته شد. آثار شکوهمند مهم تاریخی و هنری, در استان کیرشهیر شامل مسجد جاجا بی، مسجد آهی اوران، آرامگاه آشیک پاشا، آرامگاه ملیک قاضی، آرامگاه یونوس عمره، و کسیک کوپرو می باشند.
کاپادوکیا ضیافتی خارق‌العاده و سخاوتمندانه از عجایب طبیعت را نزد بازدیدکنندگانی می‌گستراند که فراتر از تخیلات مهارنشدنی آنان بوده و با آثار دست بشر به زیبایی مزین شده است. یافتن این شگفتیها از یک بالن هوای گرم به کاپادوکیا, تجربه ای متفاوت با هر سفر دیگری است درحالیکه شما از میان سایه های آبی آسمان با کبوتران هماورد می کنید و نظاره‌گر کلیساهای مجلل هنری و اسرارآمیز، و اهرام، مخروطها، قارچها و کلاههای دودکشهای پریان می شوید. فروشگاهها و بازارهایی که صنایع دستی محلی را به نمایش گذاشته و برای فروش عرضه می کنند تخته شستی رنگها، الگوها و طرحهایی را آشکار می‌سازند که از لحاظ تنوع نامحدودند. اونیکس {نوعی عقیق رگه دار} که از محل استخراج می شود پیش از آنکه به دست خریداران بالقوه اش برسد به شکلهای بی شماری کنده کاری می شود. لباس عروسکهای پارچه ای محلی، که به طرز خوشایندی منعکس کننده تمامی حرارت و جذابیت منطقه است، از پارچه هایی ساخته شده که بطور دلپذیری رنگ آمیزی شده اند.

سفالگری، چینی سازی، کارهای چرمی، صنایع دستی، و ساخت شرابهای لذیذ از جمله فعالیتهای کاملاً توسعه یافته در منطقه کاپادوکیا است. "گالری هنر" طبیعت مکانی است که سرمایه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی اش بازدیدکنندگان به سوی خود جلب می کند. کاپادوکیا آرزو دارد با داشتن مکانها و خاطراتی آکنده از صلح که گردش کبوتران در آسمانها آنرا نوید می دهد، سمبلی فراموش نشدنی باشد.
امیدواریم کسانی که نظاره گر این موارد هستند در این آرزو شریک باشند و شما نیز فرصت بازدید و تجربه کردن این احساسات وصف ناپذیر.

هیچ نظری موجود نیست: